En blogg om belysning och lampor

Vi bloggar om halogenlampor, LED lampor, belysnings armaturer samt annat som riktar in sig i denna kategori.

Får ursäkta mig

Publicerad 2013-11-12 17:39:42 i Allmänt,

Hej hej!
 
Hoppas allt är bra med er, och jag ska vara ärlig. Jag har fått mycket kritik för att jag senast gjorde ett inlägg som inte var relaterat till belysning, belysningsinredning och belysningsdesign. Jag tar åt mig av detta, och det ska inte återupprepas!
 
I denna inlägget tänkte jag förklara lite hur mathandlare och butiker ser på sin belysning, och vilka kriterier som finns för att lyckas sälja belysning in till dagligvarubutikerna. Butiker kräver väldigt bra butiker, och det är oehört viktigt att de får detta levererat. En av de viktigaste sakerna som finns där, är färgåtergivningen på belysningen. Detta innebär hur pass bra en lampa återspeglar den faktiska färg som en produkt eller vara har. Detta värde kallas för "Ra" eller "CRI". Värdet ska vara så högt som möjligt, för att få så bra återspegling som möjligt. Tar man exempelvis en lampa med färgåtergivning 60 och lyser på ett rött äpple, så ser det brunt ut. Skulle man ta en lampa med färgåtergivning 80 på samma äpple, så skulle det få en riktigt fin och röd färg.
 
Ni kan alltså tänka er hur viktigt det är med detta, och då exempelvis på grönsaks och köttavdelningen. Jag själv skulle aldrig gå och köpa en morot som såg brun/orange ut, eller ett brunt äpple. Tänk på detta nästa gång ni handlar, hur mycket det faktiskt gör att ha bra belysning där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela